תוכן [ הסתר ]

פירמידת המזון – צעדים לבריאות טובה יותר!

פירמידת המזון, היא ללא ספק סמל לתזונה נכונה ואורח חיים בריא בקרב אוכלוסיית העולם המערבי. פירמידת המזון, היא פרי פיתוחו של משרד החקלאות האמריקאי, ולמעשה משמשת כמצפן לתזונה נכונה ומתפקדת כאמצעי הסברה למלחמה בתופעת ההשמנה.

במאמר הבא, נבאר את המונח פירמידת המזון, ונציג את הכללים התזונתיים המרכזיים, המרכיבים אותו.

מהי פירמידת המזון?

פירמידת המזון היא תרשים גראפי, המבטא אומדן לצריכת מזון נכונה ומאוזנת. פירמידת המזון הושקה לראשונה, בשנת 1992 על ידי משרד החקלאות האמריקאי, והיא מבטאת את סוגי המזונות המומלצים לאכילה, כמו גם, הכמות היומית המומלצת לצריכתם של סוגי מזון שונים. בסיס פירמידת המזון מסמל את קבוצת המזונות הבסיסיים, אותם יש לצרוך בתדירות יחסית גבוהה, מאשר מוצרי מזון הנמצאים במעלה הפירמידה, הנתפסים כמזונות, אשר יש לצרוך אותם במידה מועטה.

אילו גרסאות של פירמידות מזון יש?

כאמור, ישנן שתי גרסאות עיקריות לפירמידת המזון:

פירמידת המזון הראשונה, שהתפרסמה בשנת 1992, עיגנה בבסיס התזונה היומית המומלצת את קבוצת הפחמימות, קרי: דגנים, מאפים, פסטה ואורז, בשלב הבא, מיקמה את קבוצת הפירות והירקות, אחר כך את קבוצת מוצרי החלב והבשר, ולבסוף את המזונות העתירים בשומן ובסוכרים.

התצוגה הגרפית, נראתה אז, כך:

פירמידת המזון השנייה, התפרסמה בשנת 2005, בעקבות מחקרים, אשר בחנו את ההשפעה שיש לתזונה על בריאות ליבנו, וגילו כי המלצות התזונה הבסיסיות, שהוצגו בפירמידת המזון הראשונה, היו מוטעות. לפיכך, היה צורך בגיבוש תרשים חדש עם המלצות תזונה נכונות יותר, המבוססת על אכילת דגנים מלאים ושמנים צמחיים כבסיס, אכילת פירות וירקות בשפע, והמעטה בצריכת מוצרי חלב, בשר אדום, לחם לבן ומוצריו והגבלת צריכת השומן מן החי.

מעבר לכך, כיום רואים בפעילות הגופנית נדבך, מרכזי בשמירה על בריאות הלב, ובכלל, עובדה הבאה לידי ביטוי בתרשים של פירמידת המזון.

המלצה לאורח חיים בריא:

תזונה היא מרכיב חשוב לחיים בריאים. לכן, ככל שתנהלו אורח חיים המושתת על תזונה נכונה ובריאה, כך תוכלו להטיב עם בריאותכם. לפיכך, איגדנו עבורכם כמה טיפים מובילים בנושא תזונה נכונה, המבוססים על המלצות פירמידת המזון.

תחילה, רק חשוב לציין, כי הטיפים התזונתיים הבאים, מתבססים על תפריט דיאטה, המכיל 2,000 קלוריות.

  • קבוצת הדגנים - דגנים מהווים חלק מרכזי ובסיסי, בתזונה היומית שלנו. כמות הדגנים המומלצת ליום הנה 170 גרם, שהם כשלוש מנות של לחם, דגנים, אורז או פסטה. בנוסף לכך, העדיפו תמיד מוצרי מזון מחיטה מלאה על פני מוצרים מקמח לבן, שכן האחרונים מאבדים בתהליך זיקוקם את כל ערכם התזונתי.
  • קבוצת הירקות - ירקות הם מקור חיוני לוויטמינים ומינרלים. אף על פי שאין הגבלה בנוגע לצריכת ירקות, כמות הירקות היומית המומלצת הינה 2.5 כוסות ליום. הקפידו לאכול יותר ירקות, שצבעם הינו ירוק כהה כגון עלי בייבי, חסה, ברוקולי ותרד, כמו גם ירקות כתומים כגון בטטה, גזר, דלורית ודלעת.
  • קבוצת הפירות - כמות הפירות היומית המומלצת הינה כשתי כוסות ליום. העדיפו לאכול את פירות העונה הטריים ולא המיובשים או המשומרים, כיוון שהם מאבדים מערכם התזונתי. וצמצמו את צריכת מיצי הפרי המממותקים.
  • קבוצת השמנים - צריכת שמנים, ובייחוד שמנים מן החי צריכה להיות מועטה. הימנעו ממוצרים המכילים אחוז גבוה של שומן רווי, הידוע כמחולל מחלות לב. העדיפו לצרוך את מכסת השומנים היומית שלכם מאגוזים, דגים ושמנים צמחיים ובלתי רוויים.
  • קבוצת החלב ומוצריו - כמות החלב ומוצרי החלב המומלצת ליום הינה 3 כוסות. הקפידו תמיד מוצרים עם אחוז שומן נמוך
  • קבוצת הבשר והקטניות - כמות הבשר והקיטניות המומלצות ליום הנו 156 גרם. העדיפו דגים (העשירים בחומצ שומן אומגה 3), אגוזים, קטניות וזרעים (כגון אפונה, אורז ושעועית וחומוס) ועל פני בשר אדום. ואם כבר אתם צורכים בשר, העדיפו תמיד את החלקים הדלים בשומן.
  • פעילות גופנית - תזונה נכונה היא גם עניין של פעילות גופנית, שכן שני הפרמטרים הללו הולכים היטב ביחד. לפיכך, אנו ממליצים לכם, לבצע פעילות גופנית על בסיס יומיומי, למשך כ- 30 ד"ק..

לסיכום, פירמידת המזון, מורה לנו כיצד לנהוג בגופינו בהיבט של תזונה נכונה. פירמידת המזון, מייעצת לנו כיצד עלינו לפעול בתחום הקולינארי, ומעל לכל זאת פירמידת המזון מסייעת לנו לשמור על בריאות תקינה.

מקורות נוספים