תוכן [ הסתר ]

צירופי מזון הפכו לחלק עיקרי מחוקי התזונה הנכונה. צירופי מזון לקויים, מכבידים על פעילות העיכול, מערערים את תהליך פירוק המזון, וגורמים לריקבון שאריות המזון בקיבה ואגב כך להתפתחות של מחלות, פטריות, זיהומים ובקטריות. במאמר הבא, נסביר מהם צירופי מזון נכונים וכיצד צירופי מזון נכונים, עשויים לסייע לתהליך ההרזיה ולבריאות גופינו.

צירופי מזון, על שום מה?

בשל מגבלות פיזיולוגיות הקיימות בגוף האדם, גופינו מתקשה לעכל ביעילות ובקלות צירופי מזון מסוגים שונים. הרגלי התזונה הלקויים, הרווחים בחברה המערבית, מקשים על תהליך העיכול והפירוק של המזון בגופינו. שכן, כל ארוחה מורכבת מערב רב של סוגי מזון: חלבונים, פחמימות, עמילנים, ירקות ופירות, צירופי מזון, אשר אינם מספקים את הפלטפורמה הנכונה לעיכול יעיל ומהיר של המזון, עובדה המחבלת בתהליך העיכול הטבעי של הגוף, גורמת לפירוק חלקי של מזונות, וכתוצאה מכך, לריקבון שאריות המזון, שלא עוכלו או הופרשו החוצה מן הגוף. מצע, המעודד את התפתחותן של בקטריות, זיהומים, חיידקים ומחלות. מלבד העובדה הבריאותית, צירופי מזון נכונים מגבירים את תהליך חילוף החומרים בגוף וגורמים להרזיה. לפיכך, מומלץ לשמור על צירופי מזון נכונים, ולהתחשב בארבעת הפרמטרים הבאים:

  • זמני עיכול - לכל סוג מזון, זמן עיכול שונה. למשל זמן העיכול של פירות נע בין 30 ל – 60 דקות, ואילו זמן העיכול של בשר נע בין 3 ל – 4 שעות. במידה ונאכל, בו זמנית, בשר ונשתה מיץ תפוזים, זמני העיכול השונים, "יבלבלו" את מערכת העיכול ויקשו על יעילות הפירוק והעיכול של שני סוגי מזון אלו. לפיכך, מומלץ לדגול בשיטה של צירופי מזון נכונים, המתחשבים בפרמטר של זמני העיכול השונים של מיני מזונות.
  • חומציות – סוגים שונים של מזון, גורמים לריאקציה חומצית או ריאקציה בסיסית בקיבה.
  • לפיכך, יש להקפיד על הפרדה בין מזונות חומציים, כגון - בשר, סוכר, עוף, לחם, דגים, קמח, ביצים וגבינות לעומת מזונות בסיסיים, כגון: ירקות, פירות, תפוחי אדמה, אגוזים, שקדים ועוד.
  • חומציות הדם - רמת ה–PH של הדם הנה בסיסית ונעה בין 7.25 ל – 7.45. סוגי מזון שונים משנים את רמת החומציות בדם, לכן חשוב להקפיד על צירופי מזון נכונים ולהפריד בין סוגי מזון בסיסיים ובין סוגי מזון חומציים.
  • אנזימי העיכול - גופינו מפעיל אנזימי עיכול שונים, לצורך פירוקם ועיכולם של מזונות. צירופי מזון לא נכונים, מפעילים אנזימים המנוגדים זה לזה, המנטרלים זה את פעולתו של זה, וכך למעשה, משבשים את תהליך העיכול בגוף. התוצאה הנה ברורה: המזון לא מתפרק כהלכה ושאריות המזון נרקבות ומחוללות שמות בקיבה ובמעיים. אנזימי העיכול בגוף הינם רבים, אולם ארבעת האנזימים הבאים משתתפים בתהליך העיכול של סוגי מזון שונים והם:
  • פרוטאז וטרופסין - הם אנזימים המעכלים חלבונים.
  • לקטאז - הוא אנזים המעכל חלב וסוכר.
  • ליפאז - הוא אנזים המעכל שומנים.
  • עמילז - הוא אנזים המעכל פחמימות.

אילו קבוצות מזון ישנן?

אנו מבחינים בחמש קבוצות עיקריות של מזון: חלבונים, עמילנים, פירות, ירקות וקטניות. בכדי לסגל אורח חיים בריא הנשען על דיאטה נכונה, עלינו להקפיד על צירופי מזון נכונים בין חמשת קבוצות המזון הללו.

  • עמילנים - הוא תרכובת רב סוכרית, הנמצאת במזונות הבאים: חיטה, לחם, פסטות, עוגות, בטטות, תפוחי אדמה, מיני דגנים (סולת, אורז, גריסים, דוחן, שיבולת שועל, שיפון, כוסמת), ארטישוק ותירס (זמן העיכול של עמילן הנו: שלוש שעות).
  • חלבונים - החלבונים הם אבני הבנייה של כל יצור חי. החלבונים אמונים על מספר תפקידים חיוניים בגופינו, לרבות: בניית רקמות, הובלת חמצן ומזון הנמצאים בדם אל התאים וחזרה, מגנים על הגוף מפני זיהומים (באמצעות בניית גופי חיסון), ויסות תהליך חילוף החומרים בגוף ועוד. את קבוצת החלבונים ניתן לחלק לשתי תתי קבוצות: חלבון מן החי וחלבון מן הצומח.
  • חלבון מן החי, נמצא במזונות שמקורם מן החי, כגון - ביצים, בשר, חלב, דגים ועוף.
  • חלבון מן הצומח, נמצא במזונות שמקורם מן הצומח, כגון - זרעים, גרעינים, סויה, שומשום שקדים ואגוזים, אבוקדו, ועוד. (זמן העיכול של חלבון אורך 4 שעות).
  • פירות - פירות הדר וגם עגבנייה הנם חומציים, פירות מתוקים הנם הבאים: פירות יבשים, בננה, תאנה, אפרסמון, ופירות תת חומציים הנם: תפוח, משמש, מנגו, ענבים, אפרסק, דובדבן ועוד (זמן העיכול של פירות אורך בין 30 ל – 60 דקות).
  • ירקות - חסה, מלפפון, פלפל, עלים למיניהם, כרובית, אספרגוס, גזר, קישוא, פטריות ועוד (זמן העיכול של ירקות נע בין חצי שעה לשעתיים).
  • קטניות - זוהי קבוצה המכילה חלבונים ועמלנים גם יחד, וכוללת בתוכה: שעועית, עדשים, אפונה, חומוס, פול וסויה (זמן העיכול של קטניות אורך כשלוש שעות).

מהם צירופי מזון נכונים?

אם כך, צירופי מזון נכונים, הם צירופים המתחשבים בפרמטרים השונים כגון: סוג המזון (פחמימות, חלבונים, עמילנים, קטניות, ירקות או פירות), זמני עיכול, חומציות המזון, חומציות הדם, ואנזימי העיכול.

  • צירופי מזון נכונים:
  • יש להקפיד על עמילן אחד או חלבון אחד בכל ארוחה.
  • ירקות משתלבים יפה עם חלבונים
  • עמילנים או שומנים משתלבים יפה עם ירקות
  • פירות הם מנה בפני עצמה, אולם ניתן לשלב מנה של פרי עם פר מאותה משפחה, כלומר: פירות חומציים לחוד, פירות תת חומציים לחוד ופירות מתוקים לחוד.

דוגמאות של צירופי מזון נכונים:

  • סטייק עם סלט חסה
  • לחם עם טחינהאבוקדו וירקות טריים
  • תפוח אדמה אפוי עם ירקות מאודיםטריים.
  • סלט ירקות עם ביצה
  • אורז עם אפונה וגזר
  • פירות ואגוזים.

צירופי מזון אסורים:

  • שילוב של עמילן וחלבון באותה ארוחה אינו מומלץ
  • שילוב של חלבון מן הצומח עם חלבון מן החי, כמו גם שילוב של חלבון מן החי עם חלבון מן החי איננו מומלץ.
  • שילוב של פירות עם מזונות אחרים, למעט אגוזים, שקדים, גזר, חסה, מלפפון ואבוקדו אינו מומלץ.
  • שילוב של מיצי פירות או פירות עם כל סוג של מזון באותה ארוחה אינו מומלץ, מפני שצירוף מזון זה גורם להתססת הקיבה.

דוגמאות של צירופי מזון לא נכונים:

  • תפוחי אדמה, לחם, פסטה או אורז עם בשר
  • דג ובשר
  • בשר וביצה
  • עוף ובשר
  • בשר עם מיץ תפוזים

לסיכום, על מנת ליישם אורח חיים בריא, חשוב להקפיד על תזונה נכונה הנשענת על צירופי מזון נכונים, שמטרתם להטיב עם תהליך העיכול ולסייע לקיבה. לפיכך, יש להקדיש זמן ומחשבה לפני הארוחה ולשקול צירופי מזון נכונים.