תוכן [ הסתר ]

מינרלים ו-ויטמינים הם מאבות המזון, את זה כולם יודעים. אך מה ההשלכות שלהם על דיאטה ותזונה נכונה? צריכה של ויטמין D חשובה לא רק כדי לשמור על הבריאות (והוא בהחלט כולל הרבה סגולות רפואיות) אלא גם על התזונה ועל אורח החיים התזונתי התקין של כל אחד מאיתנו.

לאכול נכון זה להיות בדיאטה

קשה להאמין, אבל הדיאטה היא במקור לא משטר רצחני של קלוריות מעטות, ניסיון לרזות עשרות קילוגרמים וסבל רב שכולל הימנעות מהמזון הכי טעים שיש. ממש לא. בפירוש המקורי זהו אורח חיים – וזה מה שכל אחד מאיתנו צריך לזכור: כדי לשמור על הבריאות, צריך לשמור על תזונה נכונה ואכילה בהתאם למה שהגוף צריך. לא יותר.

דיאטה, אם כך, היא צריכה של חמשת אבות המזון וביניהם ויטמין D, אשר נכלל במשפחת הויטמינים למרות שהגוף צורך אותו גם דרך החשיפה הישירה לקרני השמש. וכאשר צורכים מזונות אשר כוללים את הויטמין הזה, מיטיבים עם הבריאות שלנו והופכים את הגוף כולו לחזק ובריא יותר.

דיאטה משולבת עם ויטמין D

אם כך, כיצד ניתן לכלול בדיאטה כמות גדולה ומספקת של ויטמין D, ברמה שתבטיח את בריאותנו ותשמור על מינון נכון לאורך זמן? יש כמה וכמה דרכים לעשות זאת גם ללא החשיפה לשמש, ואת כולן לא קשה כל כך לבצע.

ראשית, חשוב לזכור: אם נאכל פעם בחודש מאכלים בהם יש כמות גדולה של ויטמין D, זה לא יספיק כדי להגיע למינון הנכון. מאגרי הויטמין הם גדולים מאוד וכדי למלא אותם צריך לשמור על צריכה מתאימה שלו לאורך שנים, כלומר – להפוך זאת להרגל ולאורח חיים או במילים אחרות: לדיאטה.

אז אילו מאכלים ומקורות מזון מכילים את הויטמין בכמויות גדולות יחסית?

  • דגים שונים (בעיקר סלמון, טונה, מקרל וסרדינים)
  • חלמון הביצה (החלק הצהוב, הפנימי יותר)
  • שמנים
  • פטריות שיטאקי
  • בשר בקר
  • שקולד
  • דגני בוקר מועשרים בויטמין D

במה מסייע הויטמין? מלבד ספיגת סידן – היתרון הגדול ביותר שלו - הוא מסייע בספיגת זרחן ופוספט (תאמינו לנו, זה חשוב), באיזון רמות המינרלים בגוף, לתהליך קרישת הדם, לרמת אינסולין תקינה, לקצב תקין של צמיחת התאים ועוד.

כמה צריך לצרוך ביום?

זו אולי השאלה החשובה ביותר: כמה מהויטמין הזה צריך לצרוך מידי יום? מסתבר שלכל קבוצת גיל יש כמות מומלצת מעט שונה, אשר גדלה ככל שהגיל גבוה יותר:

  • עד גיל 50 יש לצרוך חמישה מיקרוגרם, או 200 יחידות בינלאומיות
  • מגיל 50 עד 71 יש לצרוך עשרה מיקרוגרם – 400 יח'
  • מעל גיל 71 יש לצרוך 15 מיקרוגרם, או 600 יחידות

כדי לא להגזים בצריכה, צריך לדעת כמה ויטמין D נותן כל מוצר מזון. לדוגמא: סלמון טרי מכיל 360 יחידות בינלאומיות, ואילו טונה בשימורים מכילה 230 יחידות בלבד. בכל מקרה, מומלץ להתייעץ עם רופא או דיאטנית לגבי העניין לפני תחילת הדיאטה.

תוספי מזון יהיו הפשוטים ביותר

במקום לחשב בכל ביס את כמות הויטמין, אפשר פשוט לצרוך תוספי תזונה אשר מכילים כמות קבועה של יחידות בינלאומיות מהויטמין. כך, המעקב אחר הרמה המתאימה בגוף תהיה קלה הרבה יותר והסיכוי שיהיה לך מספיק ויטמין D בגוף יהיה גדול יותר.