דיאטה לפי סוג דם – כשאבולוציה ותזונה נפגשים יחדיו...

תוכן [ הסתר ]

דיאטה לפי סוג דם, הינה דיאטה, היוצאת מנקודת הנחה, כי יש קשר בין תזונה לסוג הדם. במאמר הבא, נפרט את רזי דיאטת סוג הדם, ונזהה מהם האלמנטים התזונתיים המומלצים לכל אדם ואדם, וזאת בהתאם לסוג הדם שלו.

מהי דיאטת סוג הדם?

דיאטה לפי סוג דם, היא למעשה דרך חיים, המושתתת על הרעיון כי סוג הדם שלנו נקבע לפי המוצא הגיאוגרפי של אבות אבותינו. ד"ר פטר ד'אמדו, ממציא השיטה, טען לכך, שסוג דמינו מעיד על מיקומם ההיסטורי של אבות אבותינו, ולפיכך גם יכול להעיד על ההרכב התזונתי שאפיין את דור העבר, ולפיכך מומלץ להתאים את התפריט התזונתי היומי לפי אותם שורשי מזון קדומים, וזאת כיוון שמבחינה אבולוציונית, כך טוען ד"ר ד'אמדו, הכי בריא לגופינו, לדבוק בשושלת התזונתית שממנה התפתחנו. דיאטה על פי סוג הדם, היא למעשה צופן גנטי הנושא תכונות פיזיות מסוימות, המשפיעות על תהליך העיכול, אלרגיות למזון, חומציות הרקמות, נטייה לרגישות חיסונית מסוימת, ועוד.

מיהו ממציא שיטת דיאטה לפי סוג דם?

דיאטה לפי סוג דם, הומצאה על ידי ד"ר פטר ד'אמדו, עם צאת ספרו "אכול נכון לפי סוג הדם שלך" בשנת 1996. הספר, שנמכר במיליוני עותקים, הפך במהרה לרב מכר בעולם כולו. בספר, פרס ד"ר פטר ד'אמדו את פילוסופיית התזונה שלו, הטוענת כי קיים קשר בין תזונה לסוג הדם. ד'אמדו טען, כי סוג הדם הינו תוצר של אבולוציה, ולכן יש לו דריסת רגל והשפעה על האופן, שבו גופינו מגיב למזונות שונים.

יחד עם זאת, ספג הספר ביקורת קשה, בשל העובדה הפשוטה, כי מדובר בדיאטה, שיסודותיה אינם מאוששים בצורה אמפירית מדעית, ולכן קשה להתייחס אליהם כאל אפקטיביים.

על אילו עקרונות נשענת דיאטה לפי סוג דם?

דיאטת סוג הדם, נשענת על ההנחה כי כל סוג דם מגיב בצורה אחרת למזון, וכי סוג הדם מכתיב את הצרכים התזונתיים של האדם. אדם, אשר יקפיד על אורח חיים תזונתי התואם את כללי התזונה המאפיינים את סוג הדם שלו, יביא לתפקוד אופטימאלי של גופו.

שלושת עקרונותיה של הדיאטה הנם כדלקמן:

  • עליך להימנע ממזון שאיננו תואם את סוג דמך.
  • עליך להגביר את צריכת מוצרי המזון המותאמים לסוג דמך.
  • יש לאמץ אורח חיים מאוזן, התואם את המטען הגנטי היסטורי שלך.

מהם יתרונותיה וחסרונותיה של דיאטה על פי סוג הדם?

יתרונות הדיאטה הנם כדלקמן:

  • יישום הוראות הדיאטה, אכן מוביל לתוצאות ומאפשר ירידה במשקל, וזאת עקב ההגבלה הקלורית של מזונות מסוימים.
  • דיאטה לפי סוג דם מעלה את רמות האנרגיה בגוף, משפרת את חילוף החומרים בגוף, מזרזת את תהליך העיכול, ומעלימה אלרגיות.
  • דיאטה לפי סוג דם מתאימה במיוחד לאנשים הסובלים מעודף משקל, ומאפשרת להם לדכא את תחושת התיאבון ולהפחית ממשקל גופם.
  • מדובר בדיאטה שהיא אורח חיים!

חסרונות הדיאטה הנם כדלקמן:

  • לא קיימת הוכחה אמפירית מדעית לאישוש רעיונותיה של הדיאטה.
  • מדובר בדיאטה מסובכת, שקשה ליישמה.
  • דיאטה לפי סוג דם, גורמת למחסור תזונתי במוצרי מזון בסיסיים.
  • מדובר באידיאולוגיית תזונה כוללנית, שאיננה מתייחסת לפרמטרים התזונתיים האינדיבידואליים של כל אדם ואדם.
  • שיטתו של של ד"ר פטר ד'אדמו, איננה מתייחסת להיבט כי מזון מעובד משנה את תכונותיו, עובדה העשויה לשבש כליל את התיאוריה של ד'אדמו.
  • בבסיס השיטה קיימות סתירות רבות, שאינן עומדות בקו אחד עם המציאות.

מהו תפריט דיאטת סוג הדם?

מהות התפריט של דיאטת סוג הדם, נשען על הרעיון כי כל סוג דם מגיב בצורה שונה למזון. לפיכך, תפריט הדיאטה, בנוי על התפיסה כי סוג הדם מרמז על המיקום הגיאוגרפי של אבות אבותינו, וכי עלינו לבסס את תזונתנו בצורה אבולוציונית, ובהתאם למזון ששרר באזור הגיאוגרפי, שבו חיו אבות אבותינו.

כללי התזונה הינם כדלקמן:

  • סוג דם O – סוג דם זה, מאפיין את תקופת הציידים והמלקטים, ולפיכך אנשים בעלי סוג דם O, צריכים לבסס את תזונתם על תפריט מן החי העשיר בחלבונים, כדוגמת: עוף, בשר ודגים דלי שומן, ירקות ופירות, אך עליהם להימנע מצריכת קטניות, מוצרי חלב ודגנים.
  • סוג דם A – סוג דם זה, מאפיין את האדם החקלאי, ולפיכך אנשים בעלי סוג דם A, צריכים לבסס את תזונתם על תפריט צמחוני, הנשען ברובו על: מאכלי ים, קטניות, דגנים, ירקות, פירות וסויה, אך להימנע מביצים, מזון משומר ומעובד, ומוצרי חלב.
  • סוג דם B - סוג דם זה, מאפיין את האדם, שגידל עדרים וחי באזורים קרים, ולפיכך, אנשים בעלי סוג דם B, צריכים לבסס את תזונתם על תפריט של בשר אדום, קטניות, דגנים, מוצרי חלב, פירות וירקות, אך יש להימנע מצריכת אגוזים, עוף, גרעינים, סויה והודו.
  • סוג דם AB – סוג דם זה, התפתח בקרב האדם המודרני, ולפיכך, אנשים בעלי סוג דם AB, צריכים לבסס את תזונתם על תפריט מעורב (המתבסס בהתאמה על תפריט התזונה של סוג דם A מזה, ו B מזה) המורכב מצריכת מוצרי חלב, קטניות, בשר, טופו, מאכלי ים, ירקות, דגנים ופירות, אך עליהם להימנע או לצרוך בצורה מדודה מוצרי מזון כגון: תירס, שעועית אדומה, בשר אדום, כוסמת, גרעינים וחיטה.

בשורה תחתונה, מפאת העובדה, כי אין הוכחות מדעיות לעקרונותיה המובילים של דיאטה לפי סוג דם, חשוב לקחת את ההמלצות התזונתיות בעירבון מוגבל, וטרם התחלת דיאטה לפי סוג דם, מומלץ להיוועץ ברופא.