»
»
»

ויטמין D במזון

כולנו שמענו פה ושם על חשיבות הויטמינים לגופנו. לא כולנו באמת מבינים עד כמה הויטמינים השונים נחוצים לתפקוד תקין למערכות הגוף. בלעדיהם הגוף חלש יותר, פגיע יותר, וחשוף הרבה יותר למחלות. צריכה תקינה למשל של ויטמין D במזון, כתוסף תזונה או דרך חשיפה לשמש תבטיח גוף חזק ובריא יותר.

ויטמין D הוא אחד הגורמים המשפיעים על רמת הסידן בגוף. מחסור בויטמין D יוביל לרמת סידן נמוכה ובעקבותיה לעצמות חלשות. מחסור בסידן עלול להוביל למחלת דילול העצם – אוסטיאופורוזיס, ומהווה סכנה לבריאות העובר אצל נשים בהריון.

כאשר ישנו חוסר בויטמין D, מעבר לסכנות המתוארות, הגוף נמצא בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות כמו סוכרת, סרטן וטרשת נפוצה. אם רמות הויטמין D בגופכם יהיו תקינות, הסיכון לחלות אפילו במחלה שכיחה כמו שפעת יקטן.

צריכה של ויטמין D במזון, כתוסף תזונה וכדרך הטבע

המקור הטוב ביותר לצריכה של ויטמין D הוא משהו שדווקא בארצנו הקטנה יש בשפע – אור השמש. על ידי חשיפה – מאוזנת וחכמה כמובן – לאור השמש, הגוף שלנו סופג את הויטמין במידה הגבוהה ביותר.

אבל למרות שהיא הדרך המיידית והיעילה ביותר להתגבר על חוסר בויטמין D, השמש היא לא המקור היחיד דרכו ניתן להעלות את רמת הויטמין בדם. כמו כל ויטמין אחר, ניתן למצוא ויטמין D באוכל, ולהגביר את הצריכה של מזונות מסוימים על מנת להעלות את רמתו.

מאכלים כמו דגים, ובהם גם שמן דגים, חמאה, חלבוני ביצה וכבד הם דרך מצוינת למצוא ויטמין D במזון. אם בבדיקת דם התגלה ויטמין D נמוך, כדאי להוסיף לתפריט השבועי את המאכלים הללו. אך לא תמיד זה יספיק.

עבור מי שסובל ממחלה הקשורה למחסור בויטמין D, או שפשוט רמת הויטמין בגופו נמוכה יותר, עשוי רופא המשפחה להמליץ על נטילת ויטמין D כתוסף תזונה. הויטמין מגיע בצורה של טבליות או טיפות, וניתן להשיגו בבתי המרקחת או בחנויות הטבע השונות.

גם תינוקות עלולים לסבול ממחסור בויטמין D, ועבורם כמובן מומלץ טיפול עדין יותר, הכולל חשיפה במינון נכון לשמש, ותוסף תזונה מיוחד לתינוקות, המגיע בצורת טיפות. לנשים בהריון או נשים מניקות כדאי גם כן לקחת תוסף של הויטמין, שעובר אל התינוק דרך חבל הטבור או דרך חלב האם.

כיצד תגלה מחסור בויטמין D?

הדרך הטובה ביותר לוודא רמה תקינה של ויטמין D בגופך היא לבצע בדיקת דם פשוטה אחת לזמן מה. מעבר לזאת, סימפטומים אפשריים של מחסור בויטמין D עלולים להיות כאבים כרוניים חוזרים באיברים שונים בגוף, לחץ דם גבוה, עייפות כרונית ועוד.

כדאי תמיד להתייעץ עם רופא ולעשות בדיקת דם שתצביע על המצב המדויק, גם אם הסימפטומים שהוזכרו לעיל מתאימים לך בדיוק. הרופא ימליץ על המינון הנכון של צריכת ויטמין D במזון או כתוסף תזונה, על מנת לא להגיע למצב של עודף.

עודף ויטמין D הוא מצב שאליו תגיע רק במקרים נדירים, עקב צריכה באמת עצומה של ויטמין D במזון או שימוש מאסיבי ומוגזם בתוספי תזונה. הסיכון במקרה זה, נדיר ככל שיהיה, הוא גדול מאוד ועלול לכלול היווצרות של אבנים בכליות או שקיעת סידן.

דיאטה בקלות